2017年03月18日

どのレベルでどんな学習をするのが最も効果的か。


 下の図は、学習レベルと各学習項目の貢献度の関係を示したものです。
 つまり、どの英語レベルではどういう学習項目が最も貢献するかということで、言わば、どのレベルのときにどういう学習を重点的に行えば効果的かとなりますね。

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 図では、学習に大きな影響を与える学習項目として、


  語彙(vocabulary)
  文法 (grammar)
  発音 (pronunciation)
  流暢さ (fluency)
  社会言語学的要素 (sociolinguistic)


を挙げています。

 ここに書いていくと結構長くなりますので、詳しい記事は、下の拙著でお読みください。

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posted by 赤井田拓弥 at 10:50| Comment(0) | 英語で英文法

2017年03月17日

「高校の英語授業は英語で」という話と、英単語のカバー率のこと。


 「英語の授業を英語で」ということがよく話題になります。実際にどういう授業になっているのか、現場ではない私にはよく分からないのですが、先生がすべて英語で話し、生徒はそれを聞いて理解し、英語による質問などにも英語で答える、という授業だとしたら、生徒の語彙力の面から考えても、無理ではないかと思います。

 先生が生徒たちに話すことを理解してもらうとしたら、生徒たちが理解できる語彙レベルで話さなければなりません。

 高校に入学したばかりの生徒たちは、最大でも1,500語程度の語彙力しかないはずです。しかも、その学習語彙はすべて、「文の中に含まれて使われ、瞬時に音と内容を理解できる」理解語として身についていなければなりません。

 日本語の語義をなんとなく知っているだけでは、ダメなのです。

 それほど高度な英語力を持った高校生がどれほどいるのでしょうか。

 それはさておき、単語のカバー率ということに、ちょっと触れておきましょう。


80%の理解力

 また、よく英語の本などを読むとき、「8割の単語が分かれば、あとは意味を類推することができる」という人も多いようです。単語のカバー率のことですね。

 ある調査によると、次のような単語のカバー率の結果が出ています。

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 3,000語で84%です。上の「8割の単語が分かれば、あとは類推で」という説によれば、あとの16%は類推して読み進んでいける「簡単な文章」ということになりますね。

 5,000語だとどうでしょうか。88.6%ですから、「残りの11.4%の類推は十分に可能」と思われそうですね。

 ですが、そうでしょうか。次の文を見てください。英字新聞の記事の書き出しです。

  Of the foreigners held in Immigration Bureau detention centers pending deportation for staying illegally in Japan, 558 were minors-300 boys and 258 girls, the government said Friday.

 この中から頻度5,000を超える語彙を省略して,その代わりに ... を挿入してみましょう。すると、次のようになります。

  Of the foreigners held in ... Bureau ... centers ... for staying ... in Japan, 558 were ... -300 boys and 258 girls, the government said Friday.
 
 何のことなのか、まず理解できませんね。3,000語レベルの語彙力だとまったく歯が立たないことでしょう。

 次の新聞記事の場合はどうでしょう? 頻度5,000を超える語彙は(  )の部分の1つだけです。

  Russian authorities have charged a former U.S. Navy officer with (  ) after holding him in a Moscow prison for more than a week, saying he had tried to obtain military secrets, officials said Thursday.


 意味が類推できましたか。
 
 この(  )に入るのは espionage という語です。
 この語がキーワードになっていますから、ほかの語がすべて簡単なレベルの単語であっても、結局、全体の意味は理解できないということになるわけですね。


 つまり、中学を出たばかりの高校生に英語で話しても、とても理解して授業について行けるはずがないということです。

 上で示した5,000語レベルというと、高校卒業時点くらいになるかと思いますが、それでも、あとの15%を類推して類推して理解するのはほぼ不可能と言えますから、結局、高校の英語の授業を英語で行うという発想自体が、現実を理解していない「絵空事」だということですね。


では、理解できる簡単な単語だけを使って授業をすれば?

 「日本人の先生方がそんなネイティブレベルの語彙を使って話せるわけがない。高校生が知っている単語だけを使って授業をやれば、生徒たちも分かるではないか

という声が聞こえてきそうですね。

 しかし、このことは、逆に先生方にとって大変というか、ほぼ不可能です。

 このブログに出している Voice of America の英文は Learning English という、特別に訓練を受けたライターたちが書いています。Voice of America は、アメリカ大統領直轄下の United States Information Agency (あの CIA もあるところ)が運営しているラジオ局です。

 アメリカのことを世界中の人たちに理解してもらうためにやさしい単語と英文を使って放送していますが、ライターたちは、大統領の演説を書ける人たちと言われるくらい特別な訓練を受けた人たちです。

 そういう人たちだから、やさしいレベルの英文が書けるのです。そういった訓練を受けていない日本の英語の先生たちには、そういう芸当は無理だと言えるでしょう。

 ですから、ふつうの単語レベルの英語を使って先生が授業をやれば、生徒たちが理解できず、生徒たちが理解できるようなやさしい単語を使おうとすれば、先生たちに大きな負担がかかるという、堂々巡りになってしまうわけです。

 つまり、「英語の授業は英語で行う」というのは、結局できないということなのです。
posted by 赤井田拓弥 at 20:12| Comment(0) | 生活英語

前置詞 in、on、at の使い方

 スクリプトを下に示します。下のシークバーをクリックすると音声が流れます。4分32秒の短いものです。

  音声が低いなと感じたら、左のスピーカーマークの「」で調整してください。



 When English speakers talk about time and place, there are three little words that often come up: in, on, and at. These common words are prepositions that show a relationship between two words in a sentence.

 Some prepositions are rather easy for English learners to understand: behind, over, under, next to, etc ....

 But these little two-letter prepositions seem to create confusion. Here are a few rules to help you understand when to use in, on, and at in a sentence.

 For describing time and place, the prepositions in, on, and at go from general to specific.


Prepositions and Time

 Let’s start by looking at how we talk about time. English speakers use in to refer to a general, longer period of time, such as months, years, decades, or centuries. For example, we say “in April,” “in 2015” or “in the 21st century.”

 Moving to shorter, more specific periods of time, we use on to talk about particular days, dates, and holidays. You may hear, “I went to work on Monday,” or “Let’s have a picnic on Memorial Day.”

 For the most specific times, and for holidays without the word “day,” we use at. That means you will hear, “Meet me at midnight,” or “The flowers are in bloom at Easter time.”


Prepositions and Place

 When English speakers refer to a place, we use in for the largest or most general places. You can say that “VOA is located in Washington, D. C.” And “for the best food, try the restaurants in Chinatown.”

 For more specific places, like certain streets, we use the preposition on. You may know that President Obama lives on Pennsylvania Avenue in Washington, D. C.

 Finally, we get to the most specific places. For exact addresses or intersections, we use the preposition at. If I invited you to visit us here at VOA, I would say, “Come to my office at 330 Independence Avenue.” To be exact, it’s at the corner of Independence and 3rd Street.”

 In English, though, there is always an ‘exception to the rule.’ When talking about transportation, things get a little hard to understand. We use on for public vehicles like buses or trains, but also for smaller ones like a bicycle. “I rode there on my bicycle.” However, you ride in a car.

 Still, it helps to know that English prepositions do have some rules.

 Following the “general to specific” rule should help you most of the time.

 I’m Jill Robbins, and I’m Ashley Thompson.


Words in This Story

specific -- adj. clearly and exactly presented or stated: precise or exact

intersection -- n. the place where two or more streets meet or cross each other

​Now it’s your turn. What helps you to remember the prepositions in English? Do you have any grammar tips you’d like to share? Write to us in the Comments section.

以前の記事と併せてお読みください。on と in の使い分け
がよく分かります。
http://nullarbor.sblo.jp/article/178785987.html

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posted by 赤井田拓弥 at 10:21| Comment(0) | 英語で英文法

2017年03月16日

TOEIC900点を超えても英語が話せない? なぜ?


 近ごろ「TOEIC900点を超えているからというので採用したけど、英語が話せないじゃないか」という声を聞いたりします。

 TOEIC評価ガイドラインでは「Non-nativeとして十分なコミュニケーションができる」のじゃなかったのかと言いたくなりますよね。

 この現象には次のようないろいろな要因が重なっています。フェイスブックやブログでは書き切れないほどの情報量です。

 ・インタビューテストの結果とTOEICスコア
 ・実力以上の高得点を取れる可能性とその要因
 ・TOEIC スコアに比して英語力が伴っていかない原因
 ・TOEIC を頻繁に受験しすぎる
 ・TOEIC 対策に特化した学習をしすぎる

  などなど。

 この本に、上に列挙したことをまとめましたので、ぜひお読みください。下の図をつけて説明しています。

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 この本です。

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 ぜひ買って読んでみてください。 990円ではなく、99円ですよ。

posted by 赤井田拓弥 at 10:28| Comment(0) | 電子ブック

冠詞の使い方を、やさしい Voice of America の英語で聞きましょう。


 Voice of America の Everyday Grammar という番組を聞きましょう。やさしい、ゆっくりとした英語です。

 きょうは、冠詞の正しい使い方 (Using the Right Article)です。

 スクリプトを下に示します。下のシークバーをクリックすると音声が流れます。9分04秒あります。





 For VOA Learning English, this is Everyday Grammar.

 What word appears most often in English?

 It's "the," also known as the definite article.

 Its partner, the indefinite article "a", is also among the top 10 most frequent words in English.

 According to Professor Elka Todeva of the SIT Graduate Institute in Brattleboro, Vermont, "a" and "the" are also some of the most difficult words for learners to figure out how to use without some assistance.

 "A," "an" and "the" are called articles. Why are these small words so hard to learn? More than 200 languages do not have articles. Other languages have articles but use them differently than English does. As a result, figuring out the logic of English articles can be challenging.

 Professor Todeva says English article usage falls into certain patterns. A basic understanding of common patterns can make learning articles easier.

 Fairy tales capture one such powerful pattern, which Elka Todeva calls the a/the switch. The a/the switch occurs between the first and second mention. It is a shift from new to already familiar information.

 Listen for the articles as she reads an example. Pay attention to the way "a" turns into "the" with the second mention of the old man and the old woman.

 "Once upon a time, there was an old man and an old woman who lived in a little cottage in a vast open field. The old woman and the old man were very hungry, so the old woman decided to bake a gingerbread man."

 Before we explore this pattern and fairy tales further, let us look at some basic rules for article usage.


Indefinite articles

 "A" and "an" are indefinite articles used before non-specific members of a group or category of nouns. The article "a" appears before singular nouns starting with a consonant sound. For example, "I ate a banana." The article "an" comes before singular nouns beginning with a vowel sound. For example, "Give me an apple."


Definite article

 "The" is called a definite article. "The" appears before nouns which are specific members of a category as in, "I want to see the movie George Clooney just made." Also use "the" with previously mentioned nouns. For example, "We went to a movie last night. The movie was called Spy." Use "the" with unique things like the sun, the moon, the front door, and the tallest man in the world.


The zero article

 In some situations, there is no article before a noun. Grammarians call this the "zero article." The zero article appears before proper nouns, names like Picasso and John Lennon. It also goes with names of places and institutions which consist of a proper name and another noun, as in Michigan State University.

 There is also no article before the names of days, months, seasons and holidays. There is no article before geographical names like Europe, Italy, Tokyo, and Lake Superior.

 The "zero article" applies to names of languages and nationalities, as with Chinese or English. For example, "Spanish is spoken in Spain." But if you are describing the people of that country, use the definite article. "The Spanish are known for being friendly."

 The zero article also goes with names of sports and academic subjects.


The "a/the switch"

 Professor Todeva is both a learner and teacher of English. She says the human brain loves patterns and finding logic behind things. She encourages teachers and learners to explore grammatical patterns in fun, engaging ways. She calls this "grammaring." Let's look at some common patterns in article usage.

 Professor Todeva takes us back to fairy tales, or traditional stories, to demonstrate how the switch from "a" to "the" works.

 "This particular pattern is very beautifully illustrated in most English fairy tales and in many jokes as well. Most fairy tales in English start with 'Once upon a time' ... there is suspense, there is sweet anticipation, we are not sure what the story is about yet; we expect something exciting and something new, thus the use of the indefinite article at the beginning of most fairy tales as in the following piece from The Gingerbread Man:

 "Once upon a time, there was an old man and an old woman who lived in a little cottage -- first mention -- in a vast open field."

 Here, the story teller uses the indefinite articles because the characters are new to the listener or reader. When the information becomes familiar, the story teller uses the definite article, "the."

 "The old woman and the old man were very hungry, so the old woman decided to bake a gingerbread man."

 You might notice the "a/the switch" in most jokes. Here is an example.

 "A man walks into a doctor's office. He has a cucumber up his nose, a carrot in his left ear and a banana in his right ear.
 "What's wrong with me?" he asks the doctor (because it's already implied).
 And the doctor says, "You're not eating properly."

 
 Notice how the joke sets the stage with new information first. It starts with "a" before switching to "the."


General statements

 Another important pattern involves general statements. General statements refer to all, or many members of a group. For example, "Politicians only care about money." You will often see general statements on bumper stickers. These are small labels on the back of cars that express the owner's feelings or opinions.

 You might see bumper stickers that say, "Well-behaved women rarely make history" or "Teachers touch the future." Notice that general statements use the zero article.

 Here's another general statement that you will probably agree with: "Articles are challenging for English learners." Look for a future Everyday Grammar with more tips for using articles.

 Take Professor Todeva's advice and let your brain pay attention to some of the patterns that we just explored. Happy learning and "grammaring" with the English language!

 For VOA Learning English Everyday Grammar,

I'm Jonathan Evans.
And I'm Jill Robbins.


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posted by 赤井田拓弥 at 09:34| Comment(0) | 英語で英文法